05 May 2014

TB, Cikenit dan Charlie


bukan TV,tapi Tibi (TB) yakni Tuberkulosis.tak tau lagi apa dia? penyakit BATUK KERING la. kenapa tiba-tiba hari ni nak story pasal penyakit batuk kering plak kan? sebab budak opis aku sorang ni dah kena TB.tetiba ja.ntah mana dia angkut virus pun tak tau.

yang menakutkan sket, dia memang dah batuk agak lama la.aku rasa dari awal bulan 3 kot.tapi dia kata dia pi check up banyak kali.tapi doktor cakap tak ada apa.tak diagnos apa-apa pun.kebetulan last week dia cuti seminggu sebab ada operation.so, dah lepas seminggu,tiba-tiba doktor cakap dia kena TB plak.so sambung la lagi cuti.

kat opis ni, tak semua orang tau lagi pasal dia kena TB.depa takmo la satgi pakat panik huru hara plak kan. tapi management opis dah tau la.tak tau la depa nak suruh pakat-pakat pi buat check up ka pa.so far, dalam lab ni semua sihat-sihat lagi la.alhamdulillah.

aku takut jugak la sebab budak tu dok belakang aku ja kot.pastu sometimes dia ada jugak mai dekat aku tanya something.pastu dok satu lab beraircond plak.pengudaraan dok circulate dalam ni jalah.takut tak?takut kan? hehehe.

tapi family dia semua sihat-sihat.so, depa syak dia kena time dok kat spital la kot.kot jelah. tapi, harap-harap tak sempat la dia sebarkan virus kat opis ni kan.

aku ada terbaca satu artikel:


"Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga mendapati imunisasi BCG yang diberikan kepada bayi baru lahir tidak memberi perlindungan sepenuhnya terhadap jangkitan batuk kering. Imunisasi BCG hanya melindungi kanak-kanak daripada mendapat penyakit batuk kering yang teruk. Apabila kanak-kanak meningkat dewasa, risiko jangkitan ini adalah sama dengan orang dewasa lain yang tidak mendapat imunisasi BCG."


tengok..tengok..dah cucuk pun tak selamat.sama level ja dengan orang tak cucuk.jadi kau sama level ja dengan bangla,indon yang masuk keja kat malaysia ni ye.masih terdedah dengan macam-macam penyakit. macam cucuk MMR la, cucuk pun still kena jugak.tapi penyakit ni, kalau dah Tuhan nak uji, nak kena,kena la jugak walaupun ang duduk dalam balang.

kakak aku cakap dia sakit bahu.tak tau silap tidoq ka pa.tapi telan air liur sakit.aku cakap, pi check la mana tau tiroid ka, nak bengkak cantik ka.dulu dia dok sakit belakang leher, ropa-ropanya kena CIKENIT.tau cikenit? macam hama tu.dia punya sakit tu macam cedera parah.dia punya cengkaman kaki tu tahap kena tarik dengan dua-dua tangan.dia punya bekas gigitan tu seminggu lebih baru lega.dia punya parut tu perrghhh...macam kena charlie.tau charlie? taktau cari sendiri.aku ada lagi parut cikenit walaupun dah pudar kat kaki ni.dah 3,4 tahun kot.

Cikenit cam gini rupanya.jumpa gambar yang ni ja.

tapi aku tak pernah la plak kena CHARLIE walaupun time matrikulasi dulu charlie menyerang maha hebat,macam ikan todak serang singapura.nak duduk berak tengok penuh atas mangkuk tandas.nak sidai towel tengok dia dok jalan-jalan atas dinding.amik baju kat ampaian kalau tak kibas-kibas dulu memang menempah maut la.macam bom jangka.skali kena memang terus plan nak buat plastic surgery lah kan.kalau musim charlie mengganas tu, turun kafe memang nampak la muka manusia-manusia malang yang terkena kat muka.tahap macam kena asid.kesian sungguh.alhamdulillah la aku tak pernah kena.maybe sebab aku takut sangat jadi sangat lah berhati-hati.masuk toilet aku sembur satu toilet abis semua dinding-dinding nak makesure selamat.paranoid.

Ni plak rupa si Charlie.gambar dari Google.Credit tu tuan punya gambar. Gambar kesan kena Charlie ni Google la sendiri. ngeri plak nak tengok. serius teruk.

p/s : Tibi adalah penyakit. Cikenit dan Charlie adalah serangga ye kawan-kawan.

No comments: