19 September 2011

When you're married,you will love your MOTHER in a very different way

bila dah kahwin...

kasih sayang pada mak dan abah terasa lain.bukan sebab berbelah bagi antara sayangkan suami dengan sayangkan mak dan abah. tapi kasih sayang tu lebih mendalam sebab kita dah faham dan alami kehidupan mak dan abah sudah dan sedang lalui iaitu alam perkahwinan.

bagaimana rasa menguruskan rumahtangga.menguruskan suami. membasuh, mengelap, mencuci, mengemas, memasak dan macam-macam. rasa puas bila dapat buat semua tu dengan hati ikhlas demi orang yang kita sayang.

bila tiap masa suami berkata,

"ayang, mana stokin"
"ayang, mana tshirt biru/hijau/belang..."
"ayang, abang nak makan bihun goreng"
"ayang, tolong gosokkan baju"
"ayang, tolong pasangkan butang baju melayu"
"ayang, tolong urutkan kepala"
ayang mana nu...ayang mana ni...ayang mana tu..

nah..sekarang ganti tempat mak.dulu kalau cari apa-apa mesti nak tanya mak.dari sekecik-kecik benda mesti nak tanya mak.jadi, kalau jadi isteri dan ibu, wajib tahu kedudukan semua benda ye. rajin-rajin la mengemas rumah supaya anda tahu dan ingat kedudukan barang-barang.betul tak?hehehe.

sekarang baru faham perasaan mak.macamana mak rasa bila anak-anak asyik tanya itu ini.sendiri guna barang,sendiri tak ingat.lepas tu tanya mak.walaupun mak tak tahu, tapi mak tetap tolong carikan.mak akan terus cari walaupun masa tu tuan punya barang dah berhenti mencari. mak sanggup punggah barang-barang lain semata-mata nak cari barang yang kita cari. kemudian, dapat tahu rupa-rupanya barang yang kita cari ada dalam simpanan kita.apa mak rasa?

mak tak rasa marah atau kecik hati pun.tapi mak rasa lega sebab anak mak dah jumpa barang yang dia cari.walaupun mak akan penat sebab mencari dan kena simpan balik barang yang dipunggah.

jadi, aku berikrar nak jadi isteri dan ibu macam mak. sabar dan sabar.siapa-siapa pun yang bergelar isteri mesti nak jadi yang terbaik untuk suami dan keluarga.walaupun tak sempurna, tetapi tetap menyenangkan hati suami. yang lebih banyak memberi dari menerima.

sekarang aku rasa lebih sayang dan menghargai segala yang mak dah buat.bukannya dulu tak hargai tapi sekarang lebih sayang dan hargai.

bila dah berkahwin, mesti bersedia untuk macam-macam. bersedia untuk mencari barang, bersedia untuk bangun awal pagi siapkan suami dan anak-anak, bersedia untuk uruskan rumahtangga walaupun kepenatan dan tidak sihat.kalau bangun lambat atau tertidur pada waktu-waktu yang tidak sesuai, bila bangun mesti rasa bersalah dah useless.sebab masa tidur itu sepatutnya di isi dengan buat apa-apa untuk rumahtangga.bukan nak memaksa dan menyeksa diri. tapi perasaan itu datang sendiri.

adakah aku sorang ja yang ada perasaan macam ni?hehehehe.

2 comments:

~~Masharul~~ said...

ha a..husna..masha skrg pon dah terasa sikit2..lg2 dok jauh dgn mak n dah dkt2 nk nikah ni..huhu..sayu je..asal nk blik kl je nanges, asal nk blik kl je nanges..baru tau perngorbanan seorang ibu...

Husna said...

hehehe..dah kawin lagi jarang balik umah.bila nak balik excited ya amat.bila nak blk mai mmg rasa nak nangis pon.rasa macam tak cukup n tak puas.rasa macam banyak lagi yang tak buat untuk mak n ayah.