25 July 2011

New nephew and breastfeed story

semalam pi melawat cousin aku beranak.baby boy yang teramat la comel.tapi aku tak snap gambar pun sebab ralit dok tengok kan.hehehe.

yang kesiannya, baby dia dah diberi minum susu formula..isk..isk..bukan sengaja. tapi terpaksa.susu cousin aku ni ada,memang sampai bengkak dah pun breast.tapi..masalahnya, lubang puting susu tak sempurna.sepatutnya ada banyak.tapi katanya yang ada cuma satu.so sebab susu tak kuar,bengkak la.susu pun dah jadi keju dah pun.

even dia try pump pun,kuar setakat setitik dua ja.so semalam dia pergi mengurut. tak tau macam mana.harap dapat la dia breastfeed baby dia.sayang la kan.susu banyak tapi tak bleh kuar plak.lagi sayang bila tak dapat bagi baby susu badan. baby yang diberi susu badan ni bonding dia mummy dia sangat kuat.baby pun susah jatuh sakit.lebih independent.

macam kak ipar aku.walaupun kurus, tapi susu dia macam kilang ah.hehehe.memang dia breastfeed anak dia lebih dari 6bulan.yang paling lama menyusu anak dia yang last skali.terbukti, setakat ni tak pernah demam selsema lagi.walaupun kecil molek, 11 bulan dah boleh berjalan dengan jayanya. kalau tengok mesti ingat baru 7,8 bulan.kecik tapi tough dan berani.dan paling penting dia tak meng-alien-kan orang ramai.paham? maksudnya dia tak kisah dengan sapa-sapa pun.semua dia nak.sangat friendly. tak dak la asyik dekat mak ja.cari mak bila nak nenen ja.hehehe.

so, pesanan cousin aku kepada aku,dan aku nak pesan pulak kepada mummy to be kat luar sana.masa kandungan 7,8 bulan tu,rajin-rajin la urut breast anda untuk merangsang pengeluaran susu.kalau samapi kuar susu pun tak pa.walaupun setiap orang keadaan lain-lain,ada yang baru 7,8 bulan susu dah berlambak,ada yang lepas beranak pun susu tak kuar-kuar lagi.jangan panik.teruskan urut breast anda dari sebelum beranak lagi.bukan susu tu tak ada,cuma belum terhasil banyak.perlu dibantu. pemakanan pun penting.makan makananan yang akan membanyakkan susu badan.aku memang excited nak breastfeed baby spenuhnya.insyaAllah.harap susu badan mencurah-curah keladang gandum..muehehehe.. amin...

No comments: