04 August 2011

Korek idung, korek telinga tak batal puasa eh?

sibuk suma pakat share post pasal benda nih kat fb. sebab dah set dalam minda, asal masuk je jari dalam hidung or telinga, batal puasa.so sampai nak sentuh hidung pun tak berani.takut tiba-tiba TERlajak masuk lubang.hahaha.


sebelum kita melompat ke tajuk utama yakni pasal korek idung dan korek telinga.mari kita hayati perkara-perkara mudah yang dikatakan membatalkan puasa padahal cuma sikit salah faham.

Perkara 1 : Mandi

Dulu balik skolah petang, penat tak hingat.terus nak mandi.nak segarkan badan la katakan..tapi mak terus dengan kerasnya melarang. tapi ayat mak aku melarang tu jelas, "tak yah mandilah..makruh".buat tak dosa, tak buat dapat pahala, puasa tak batal. tapi, ada kawan masa kanak-kanak ribena dulu suka-suka hati cakap mandi batal posa.memang la batal kalo sambil mandi sambil buat-buat tersedut air kan.tapi nak diingatkan jugak,kalau sesuatu perkara tu makruh berlebihan, boleh jugak membawa kepada haram. baik jauhkan jelah senangkan.macam gosok gigi, ada orang kalut nak gosok gigi sebelum habis waktu imsak.padahal kalo gosok tengahari pun tak dak masalah.cuma makruh.

Perkara 2 : Sahur time imsak

Selalu kalut-kalut makan sebab dok tengok jam,waktu imsak dah nak habis.then toleh tengok jam lagi,imsak dah habis.sedih la hati sebab tak sempat mengketedarah lagi. tapi..untuk pengetahuan, imsak tu macam lampu kuning la.macam lampu isyarat tu.BERJAGA-JAGA.bila masuk imsak tu beringat-ringatlah.jangan amik senduk tambah nasik lagi. takut orang dah azan,ko tengah syok menelan lagik.

Perkara 3 : Korek telinga dan idung

tak batal. sebab kita nak membersihkan diri. islam kan pentingkan kebersihan.tapi agak-agak la, cari tempat privasi sket.kang bleh mendatangkan fitnah plak sebab bukan semua orang tau benda ni tak batal. kalau dah taik idung kau sampai dah menutup saluran pernafasan, taik telinga sampai dah buat kau pekak.korek jelah.tapi INGAT!! korek untuk membersihkan diri ye, bukan untuk kepuasan nafsu,korek sampai mata jadi putih (steam habis,nikmat) or korek sampai ke gegendang telinga dan temulang idung.itu dah lebih.

kalau tak yakin, rajin-rajin la google, cari pendapat ulama or ustaz mana-mana. aku tak larat plak nak link-kan sumber-sumber.huhu.

dan baru harini ku tau korek hidung dan telinga itu tidak membatalkan puasa.tapi macam tak gamak pulak nak buat.kalo takat sehari puasa,takkan tengahari taik telinga dan taik hidung dah berjejer kot.tunggu malam pun bleh layan...hahaha!

2 comments:

Liyana Aziz said...

tadi pun baca pasal ni kat fb... erk, kalau rasa was2 x yah korek mengorek kan...

armouris said...

lagi info tentang korek telinga di SIHAT SELALU - Bahaya Korek Telinga