05 November 2012

3 things to monitor when your baby frequently got flu, cough and fever ~

Baby jatuh sakit : demam, selsema, batuk.memang tak dapat nak elak la.biasa la budak-budak nak besar.kita ibu bapa kena banyak bersabar.bagus juga kalau budak-budak sakit ringan cam gini.menguatkan sistem imun dia.nak keluarkan virus-virus jahat dari badan.ada satu kajian menyatakan, anak mungkin mengalami demam sebanyak 60kali sebaik menjelang umur 3 tahun.depends on ketahanan anak masing-masing la kan.
ok.tanpa lengahkan masa dan membebel ntah kemana, kita mulakan sekarang ~

1. Pemakanan
Ini paling penting.pernah dengar kata-kata ni ~ You Are What You Eat. saya tak amik port sangat siapa yang punya kata-kata.hehehe.asal jadi peringatan pada saya.ok.kebanyakan penyakit dalam dunia ni, selain dari berpunca dari genetic, penyumbang terbesar adalah dari gaya pemakanan. perhatikan apa yang anak anda makan, apa yang dia suka makan, apa yang anda suka bagi dia makan.kalau orang cina, pemilihan makanan pun ada Yin dan Yang (nanti saya story dalam post lain pasal Yin Yang ni ye).baby badan tak tahan,kalau tiap hari bagi makan makanan sejuk pon tak boleh, bagi makanan yang panas banyak pon tak bole.mestilah seimbang.contohnya buah-buahan.mengikut pngalaman saya, kalau anak batuk, hentikan sementara pemberian buah-buahan sampai anak sembuh.kalau selsema, bole la bagi makan makanan yang bole bantu proses penyembuhan macam bawang putih, sup ayam,halia.contoh jela.

2. Persekitaran
Pastikan persekitaran anak bersih.bersih dari habuk, kotoran dan asap-asap.tolong jauhkan anak dari asap rokok ye.sebab ada sesetengah baby, alergik pada asap.bersihkan mainan-mainan anak selalu.yang mana bole sterilize,sterilizekan je.lap-lap mana yang patut.lantai kena mop selalu bagi anak yang dah menyesot/menyulur/merangkak.kalau keluar rumah, jangan lupa bawa wet tissue yang anti bakteria tu.saya suka bawak pegi mana-mana pun.kalau pegi kedai makan,saya lap baby chair tu.nampak remeh dan susah la sket kan,tapi puas hati.hehehe.botol susu rajin-rajin la sterilize.jangan amik mudah.anak saya pernah kena jangkitan kuman dalam darah sebab pengendalian makanan anak tak betul.so, sebelum bancuh susu, basuh tangan sampai kuar kulit ye.hehe.sebelum pegang anak terutama balik keja,tolong la basuh tangan.ntah dari mana-mana ntah kita angkut kuman bawak balik.suami saya memang selalu kena sound balik keja terus nak cium-cium gomoi2 anak.tak bleh.BASUH TANGAN DULU!kalau anda atau suami tak sihat, asingkan lebih baik.bukan la asing sampai kuar rumah sewa hotel pulak.tapi just jangan peluk cium sangat la anak tu.kang berjangkit.haritu saya siap suh suami tidur bilik lain,jangan cium anak.sian jugak la.tapi nak buat camana,anak saya pulak jenis tak berapa kuat badan ni.tapi yang menghairankan, haritu family babysitter semua selsema dan demam, anak saya tak berjangkit pulak.sungguh la aneh.huhu.

3. Perubahan cuaca
Oh.yang ni tak dapat buat apa la.kuasa Tuhan.siapalah kita nak mengubah kan.tapi kita masih boleh elakkan.saya paham ramai ibu-ibu gian habislah nak bawak baby kuar hangout2, ronggeng2,naik stroller, window shopping sambil rasa macam keluarga bahagia.saya pon begitu juga.hahaha.tapi kalau anak tu tak tahan sejuk, mungkin boleh elakkan keluar malam-malam ka.kalau keluar pon,pakaikan anak pakaian yang tebal,sweater,topi,sarung kaki.completelah kan.kalau anak tak tahan panas pun, jangan la kuar time tengahari terik memancar segenap alam betul-betul atas kepala.kira kalau letak telur tengah padang konpem masak cuma amik letak lada + garam sket pastu makan.ok.contoh hyperbola sket ye.kesian kat anak.kita pun kadang-kadang panas terik,sakit kepala ni tau.saya tak faham jugak bila tengok ada parents yang dukung anak tengah-tengah panas terik pegi jom heboh la konsert la.ya Allah..yang mak bapak reti pulak pakai topi, tudung.pastu bila anak sakit mula la kaget.dalam hal cam gini, suami saya memang cerewet tahap cipan.payung memang wajib.topi memang wajib.memang saya spare dlm handbag dah topi Aufa dan payung kecik bole lipat tu.lagi satu stokin.slalu dlm handbag jugak.hehehe.

4. Emosi
Perhatikan emosi baby.baby pon boleh stress tau.tanda-tanda baby stress salah satunya ialah dia garu-garu kepala, tarik-tarik rambut.hehe.macam kita jugak la,kalo stress,rasa tak sihat ja kan.so, pastikan baby anda membesar dalam persekitaran positif dan riang ria.jangan gaduh-gaduh depan anak.jangan tinggikan suara depan anak.jangan cakap bukan-bukan depan anak.jangan marah-marah depan anak.senyum selalu ye.selalulah main dengan anak.tidur dengan anak.saya percaya sangat, bila anak tak sihat, lagi kerap skin contact kita dengan anak, lagi cepat la dia sembuh.


Last sekali, kalau semua diatas dah dimonitor sebaik mungkin tapi anak masih kerap jatuh sakit, berserah sajalah pada Allah ye.mungkin ada hikmah.ujian untuk kita.takkan la Allah nak siksa anak kita pulak.semua mesti ada hikmah.jadi, saya doakan semoga anak-anak ibu semua cepat sembuh @ sentiasa sihat dan aktif dan sentiasa dipelihara oleh Allah SWT.AMIN

No comments: