27 November 2012

Resepi begedil ayam Aufa

Nama resepi harus letak nama anak sendiri ye.hehehe.aku pun tak pernah buat begedil untuk makan sendiri.tiba-tiba dapat idea nak buat untuk bekal Aufa.tapi semalam Aufa tak pi pon umah bs sebab anak bs bersunat.jadi, semalam Aufa duduk la dengan dedi cool seharian.aku faham sangat la dedi tak terer bagi aufa makan nasik sangat, tu yang buat begedil.senang, ringkas dan berkhasiat.cewah.. senang la nak bagi makan,bg ja dia pegang sendiri.tapi nasik tetap la aku buat jugak untuk lunch.besa la Aufa, dengan nasik ni ada masa-masa dia jugak.

ok. cakap banyak tak guna, ni resepi dia.pejam mata pon bleh buat.


Bahan-bahan:
1. Ubi kentang/ubi keledek (rebus dan lenyek)
2. Bawang holland (cincang)
3. Kurma (rebus sekali kentang dan lenyek sekali)
4. Isi ayam (dah siap rebus)
5. Sawi/Karot/Brokoli/apa sayuran yang anak suka
6. Tepung atta/tepung gandum (jangan banyak sangat kang liat pulak)
7. Telur

Gaul semua bahan dan uli sket.bentukkan.kalau tangan basah senang sket nak bentuk.nak celup tepung sebelum goreng pon boleh tak mau pon boleh.kalau anak dah lepas telur boleh la celup.memang tak ada masuk langsung gula atau garam ye.rasa manis dari kurma, rasa masin dari isi ayam.masin pun masin lemak-lemak gitu ja.dah siap pastu goreng jelah.saya goreng atas non stick pan.letak setitik dua ja minyak (lebih baik pure olive oil).siap!

serius sedap.sebab Aufa ni susah sket nak makan.so kalau dia makan sesuatu tanpa main-main means sedap la tu.hahaha..mintak maap saya terlanjur mengangkat bakul sendiri. weeehuuuuu!

p/s : Gambar ehsan google.bukan apa, aku kalau masak tak pegang henpon.kalo  masak sambil tangkap gambar alamat kelaut la...jadi takdak la gambar sendiri tu.hehehe.
 

No comments: