18 February 2013

Akhirnya crepe oreo ku menjadi jua


akhirnya projek crepe oreo aku hampir berjaya setelah 1st trial haritu fail.nak tangkap gambar pon malu.tapi yang herannya, buka-buka peti ais, tinggal tupperware kosong.sungguh menghairankan.walaupon tak sedap masih ada makhluk pelahap yang sanggup makan.hahaha.


so for the second trial aku follow betul-betul resepi, tak berani dah pandai-pandai kurangkan bahan.dan resultnya

.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
tadaaa!!!!

kulit huduh sket besa la amatur kan.berlobang-lobang sebab aku blendkan bahan,so dia berbuih.

rupa bentuk macam fail sikit la.but at least kulit dia dah menjadi. sebelum ni ingat nak buat kulit kaler turquoise macam ni.pi la beli pewarna hijau (tak perasan pulak kat botol pewarna tu tulis HIJAU PUCUK PISANG). lepas combinde dengan bancuhan tepung yang berwarne kekuning-kuningan (sebab ada letak tepung kastard). jadi la hijau lumut. serius nampak macam kuih ketayap punya kaler.mak aku cakap baik la ang amik air daun pandan, lagi cantik kaler..isk..isk..rupanya untuk dapatkan kaler turquoise yang cantik

KUNING + BIRU = TURQUOISE

oleh sebab keinginan nak makan crepe oreo buatan sendiri semakin memuncak, makanya berusa keraslah aku cari resepi lain dan tengok video macam mana cara nak lenggang kuali nak buat kulit.memang kena pantas tangan ni. flling dia tu aku pakai whipping cream yang botol sembur tu.so masa buat tu crepe nampak gemuk,bila dah masuk peti ais, dia jg kurus balik.so aku suspect whipping cream tu punya pasal la.mungkin kalau buat cream sendiri ok kot.

sekali bancuh dapat la buat dalam 6biji.buat skala kecik ja nak makan sendiri ja kan.husband memang asyik ulang buka peti ais.kira boleh tahan jugak la kan.hehehe..

Resepi amik dari zila4ever . but instead of tulis dalam gram, aku guna sudu lah senang.bukan ada penimbang pon kat umah.

Bahan-bahan :
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung ubi
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar tepung jagung
1 biji telur
1 sudu kecil minyak masak
1 sudu besar gula halus
40ml susu cair (aku sukat guna botol susu aufa,kahkahkah :p)
150ml air
pewarna kesukaan anda

Cara-cara:
Campur semua bahan.Panaskan non-stick pan.Tuang dalam kuali agak-agak dalam satu senduk. Lenggangkan kuali secepat mungkin supaya bahan tersebar rata.Masak sampai kering.tak perlu terbalikkan.bahagian bawah yang kena kuali tu akan jadi bahagian dalam crepe.bahagian atas yang licin akan jadi luar crepe.

Untuk filling:
Biskut oreo
Fresh cream diputar sampai kental (nak senang guna ja whipping cream yang dalam botol tin tu)

 
ni gambar dari blog zila4ever. niat hati nak buat sampai jadi cam gini laj.tengok pun dah meleleh air hidung kan?hehehe
 

No comments: