26 February 2013

Kenali Poo Poo Anak Anda

OK. hari ni nak sembang pasal poo poo baby. oleh sebab baby just minum susu, jadi poo poo dia tak la busyuk macam poo poo kita. unless dia dah start makan macam-macam, poo poo pun ada bau sikit la.tapi sebagai mak, bau poo poo anak tu no hal lah.dah lali.kebal dah.tapi daddy aufa sampai sekarang, kalau nak suruh cebokkan aufa berak macam nak suruh bertukang buat sebiji rumah.sabar jelah.

So, setiap baby itu berbeza. berbeza dari segi penghadaman dan bergantung pula pada apa yang dia makan.secara normalnya,


Baby yang masih menyusu badan akan poo poo lebih kerap berbanding baby yang menyusu formula.Mereka mungkin akan poo poo setiap kali selepas minum. Apabila semakin membesar, poo poo mereka akan lebih besar dan lebih solid.


Menurut Bristol Stool Form Scale

Type 1 berada paling lama di dalam usus. Diikuti dengan Type 2 dan seterusnya sampailah Type 7 yang paling sekejap dalam usus. sebab tu bila anak-anak sembelit, dia susah nak berak sebab poo poo keras.

Poo poo yang paling ideal (ideal? hehehe) adalah Type 4 dan Type 5 dimana strukturnya lebih lembut dan mudah dikeluarkan.

Berhati-hati kalau anak anda dah makan solid food tapi masih keluarkan poo poo Type 7.mungkin perutnya tidak selesa.kalau kerap mungkin diarrhea. Apa-apa pun, setiap baby berlainan.Aufa biasanya Type 4, Type 5 or Type 6. tapi satu-satu masa kalau dia malas minum air masak, jadilah Type 1. taik kambing.hehehe.

Selamat Menyiasat Poo Poo!

Source : Chidhood Constipation
 

No comments: