22 April 2014

Cara Menegur Dalam Islam

Firman Allah :


Surah An-Nisa ayat 59
, "Hai orang-orang yang beriman taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan kepada pemangku kekuasaan di antaramu. Maka jika kamu berselisih dalam sesuatu (perkara), kembalilah ia kepada (kitab) Allah dan (sunah) Rasul, jika kamu benar-benar beriman terhadap Allah dan hari kemudian. Itulah yang lebih baik dan lebih bagus kesudahannya."



Surah An-Nahl ayat 125
, "Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik."


Sabda Rasulullah s.a.w :


"Siapa sahaja di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka tegurlah dengan tangannya (kekuasaannya). Jika tidak mampu, maka tegurlah dengan lisannya. Jika tidak mampu juga, maka tegurlah dengan hati. Namun, ini adalah keimanan paling lemah."


Terdapat garis panduan dalam Islam dalam membuat teguran terhadap sesiapa pun di sekeliling kita yang melakukan kesalahan. Perlu juga ambil berat tentang perasaan dan kondisi orang yang ditegur. Dah jadi fitrah manusia, susah sikit nak terima teguran. 

Ada 3 panduan dalam Islam dalam menegur :

1. Tidak merendahkan ego orang yang ditegur

Tok imam sekalipun ada ego dia sendiri. tambah pulak kalau orang yang menegur tu mungkin kurang ilmu atau kurang kedudukan berbanding yang ditegur. lagi tercabar la kan. 

2. mencari waktu yang tepat

tolong jangan tegur orang di khalayak ramai. unless, ayat yang digunakan untuk menegur tu adalah general.macam ditujukan kepada semua orang. kalau nak cakap pada seseorang, eloklah cakap face-to-face atau boleh SMS ka.

3. Memahami kedudukan orang yang ditegur

Jangan la tegur masa orang tu tengah marah.nanti lagi mengeruhkan keadaan. jangan jugak tegur masa orang tu mungkin dalam kesusahan. takut nanti membebankan lagi fikiran dia.tapi kalau teguran tu mungkin guna ayat yang sesuai, mungkin boleh consider la.


Rasanya kalau tegur sambil bergurau ni tak terasa sangat kot.berbasi-basi sikit.sambil melawak.orang yang ditegur pun tak kecik hati sangat. tapi kalau tak kena gaya, silap paham jadi kot lain plak kan.orang yang ditegur pun kena hati terbuka sama la.orang tegur bukan nak hina or merendahkan or menyalahkan. cuma nak perbetulkan.semua orang pun buat silap kan.untung la kalau kesilapan kita tu ada orang tegur.rugilah kalau kesilapan kita orang tak berani nak tegur, kita pun tak sedaq-sedaq diri dok buat silap sampai ke sudah.kalau kesilapan tu mendatangkan dosa macam mana kan.

Wallahualam..


Sumber : ILuvIslam

No comments: