18 April 2014

Hukum Menyebut "RIP" kepada bukan Islam yang meninggal dunia


'RIP' membawa maksud "Rest In Peace". Dalam konteks ucapan Rest in Peace, ia adalah satu bentuk ucapan doa yang biasa diucapkan dalam agama Kristian terutama dalam mazhab Katolik sejak abad ke-18. Ia juga biasanya diukir di batu nisan mereka yang telah meninggal dunia di kalangan masyarakat Kristian. Versi penuh ucapan tersebut yang berasal dari bahasa Latin itu ialah ‘May his soul and the souls of all the departed faithful by God’s mercy rest in peace.’ [petikan dari Hukum Menyebut “Rest In Peace – RIP” Kepada Bukan Islam Meninggal Dunia - Majlis Fatwa Malaysia

Rasanya penjelasan pasal isu ni dah dikeluarkan Majlis Fatwa Malaysia dari tahun lepas lagi.tiba-tiba naik pulak. ni gara-gara kes kematian Karpal Singh la ni.ada la orang saja bagi jadi isu pulak.

Kalau non-muslim yang argue pasal ni aku tak heran sangat sebab depa memang tak faham dan mungkin takkan faham. tapi kalau yang islam sendiri dok argue,rasa macam kurang bijak sangat la.

kat sini aku cuma nak summarizekan saja.tak mau story panjang-panjang nanti kona kot lain plak.cuma nak share sebagai pengetahuan bersama saja.untuk peringatan kat diri sendiri jugak.nak tau lebih lanjut baca kat SINI.

dalam apa-apa pengucapan kepada orang non-muslim, ada 2 perkara kita perlu titik beratkan.

Pertama, niat orang yang mengucapkan perkataan/ucapan tu.kalau dia niat secara umum sekadar nak menghormati, itu diharuskan.tapi,kalau dia ucap dan dalam masa yang sama membenarkan isi maksud kata-kata tu,itu adalah dilarang.

Kedua, latar belakang, asal usul istilah atau ucapan tu. kalau dari dulu kala pun dah memang jadi sebahagian amalan agama tertentu, maka itu adalah dilarang.

Bila kita ucapkan ucapan macam tu seolah-olah kita mendoakan kebaikan dan kesejahteraan untuk orang bukan Islam tadi.


Surah al-Taubah:113
, "Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabatnya sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu ahli neraka."


tak salah nak ucapkan simpati pada orang bukan islam.ada banyak lagi perkataan lain yang boleh kita ucapkan untuk lahirkan rasa simpati kita.RIP tu salah satu dari perkataan yang tak boleh diucapkan.tapi ada berjuta lagi kot ucapan lain yang sesuai.tak ada masalah.

jelas sekali fatwa-fatwa yang dikeluarkan adalah untuk orang islam, jadi kenapa la non-muslim perlu kecoh dan takut pulak.semua agama pun ajar penganut dia berbuat baik, menghormati agama lain,menghormati sesama manusia.manusia yang baik semestinya akan rasa simpati dengan kesusahan orang lain dan berusaha untuk melahirkan simpati tu dalam macam-macam cara dan kata-kata.cumanya, dalam cara dan kata-kata yang berbeza dan mengikut kesesuaian.

PEACE!


skang dah pandai dah buat peace.haritu suh buat peace, dia buat satu malaysia. dengan rambut topi keledarnya.hehehe.

No comments: